Tuesday, 8 October 2013

KALI PERTAMA MEMBAWA ANAK-ANAK KE MASJID

Teks: Hayati Shahadan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Bangun je dari tidur anak-anak juga turut sama bangun. Menyidai pakaian, memandikan anak-anak, melayan anak-anak ketika makan dan melayan kerenah anak-anak dalam masa yang sama memasak juadah makan tengahari membuat diri kita sendiri teramat letih tetapi tetap di gagahkan untuk anak-anak tercinta.

Selalunya kita akan cuba buat sehabis baik untuk keluarga tercinta tetapi bagaimana pula amal ibadah kita pada yang Maha Pencipta, adakah kita bersungguh-sungguh ketika bertemunya. Pengalaman saya sendiri bila kita memiliki anak-anak kecil amalan-amalan kita kepada Illahi sangat-sangat terbatas. Dugaan pasti datang tatkala kita berada dibilik air lagi semasa mengangkat air sembahyang pintu bilik air pasti di ketuk oleh anak-anak yang sentiasa mengharapkan perhatian. Bila kita bersiap-siap mengangkat takbir untuk menyempurnakan solat yang wajib pada yang Esa anak-anak berkeliaran dan kadang kala memeluk kita. Sudah pasti amalan yang kita buat itu akan di kerjakan secepat mungkin kerana gangguan yang datang dari anak-anak. Jika anak masih kecil lagi sudah pasti kita tidur kita sentiasa diganggu. Tetapi semua itu bukan alasanya kerana kita telah di amanahkan menjaga permata yang sangat berharga oleh yang maha Esa dan sangat besar pahala yang menanti kita.

Bila anak-anak sudah dewasa barulah kita rasa bebas melangkah membawa mekera beribadah ke rumah yg Esa bersama-sama. Pada mulanya saya sendiri tidak yakin untuk membawa anak-anak bersama-sama pergi ke Masjid berdekatan rumah kerana tidak mahu anak-anak memngganggu amal ibadah orang lain tetapi ternyata ianya berbeza bila pertama kali membawa mereka pergi ke Masjid. Walaupun macam-macam ragam yang mereka pamirkan tetapi tetap masih terkawal. Alhamdulillah.

Jom layan gambar anak-anak yang excited dan kepenatan meneman mama ke Masjid.


Kakak Alya dan Ayra Khusyuk sangat mewarna buku dalam masjid sambil memakai telekung..



Ruang Utama Masjid



Wajah kebosanan mereka menunggu mama lama sangat..





Bergambar di tepi masjid.. Walau pun panas terik tetapi sejuk je bila berada disini..




Masjid 

Sebenarnya mama pun pertama kali menjejakkan kaki di masjid ini walau pun dekat dengan rumah. 

" Rasa sangat bersyukur kerana di beri kesempatan menjejakkan kaki di sini.. baru sekarang saya rasa kenapa Allah mengizinkanku berhenti dari kerja yang sibuk 5 hari seminggu sehingga terbatasnya masa mengingati diri Nya" Apa yang berlaku dalam kehidupan kita telah di tetapkan untuk kita agar menjadi hamba yang sentiasa bersyukur dan sentiasa mengingati Nya. Terima Kasih Ya Allah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...