Friday 8 November 2013

DUNIA SENI JAHITAN DULU, KINI DAN SELAMANYA


Teks: Hayati Shahadan


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,


Gambar : carian google

Masih aku ingat lagi satu ketika dahulu aku sangat membenci  dunia jahitan. Bila sebut pasal menjahit aku jadi rimas dan lemas.  Kenapa??

Masih aku ingat lagi dunia remajaku banyak di habiskan dengan menjahit. Lagi-lagi bila musim perayaan menjelma. 7 hari seminggu aku terpaksa bekerja tanpa cuti membuatkan aku kelemasan. Malam sebelum raya masih lagi bertungkus lumus menyiapkan tempahan. Sehinggakan pagi raya juga kadang kala kami anak beranak masih lagi menjahit. Memang normal bagi kami jika pagi raya baru kami menghias rumah dan memasak.  Ia membuat dunia remajaku sungguh penat dan membosankan.

Apabila aku mempunyai keluarga sendiri  baruku tahu hikmah di sebalik semua itu kerana aku sememangnya seorang yang tidak pandai duduk diam. Kemudian baru aku tahu yang menjahit itu adalah BAKATku dan aku sangat meminatinya. Ianya sebenarnya menyeronokkan kerana bila terhasilnya satu-satu jahitan ianya memuaskan dan sungguh menabjubkan. Banyak bezanya dengan dahulu kerana dahulu menjahit itu tidak aku abadikan dalam jiwaku selain keterpaksaan. Kini aku sedar, insyaallah semoga ianya masih lagi belum terlambat walaupun banyak halangan dan dugaan terpaksa aku tempuhi.

Walaupun aku terpaksa mencuri waktu dan memerlukan kewangan untuk meneruskan hasratku dalam menggali lebih banyak ilmu tetang dunia seni jahitan kreatif tetapi ianya amat berbaloi dalam kehidupanku. Tetapi Kini aku terpaksa mengenepikan minatku ini untuk sementara waktu kerana kekangan masa dan kewangan. Walau minat yang mendalam dunia jahitan tetapi lebih penting lagi keluargaku ia bukan bermakna aku akan terus menyepi diri tetapi cuma project-projectku tak sehebat sebelumnya.

Insyaallah di masa akan datang aku akan lebih focus untuk mengembangkan sayapku sepertimana yang aku impikan satu ketika dahulu.

Amat merindui dunia jahitan tersangat-sangat. :-)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...