Thursday 5 September 2013

MANIK CRUMBLE

Teks: Hayati Shahadan


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Memang cantikkan bila baju di serikan dengan jahitan manik crumble.. memang sangat-sangat teruja bila melihatnya dan berangan-angan inagin memilikinya.. Ohh.. Cantiknya..

Berada di Zaman Siber yang serba canggih, memberi kita peluang mendapatkan sumber-sumber maklumat hanya di hujung jari.. tidak lagi seperti dahulu yang mana kita akan berpusing & bertanya orang sekeliling jika ingin mendapatkan maklumat dan service.

Bermacam-macam Jenis Pusat latihan yang menawarkan Kelas boleh di ikuti untuk menjahit Manik Crumble..



Selain itu Bahan rujukan seperti buku juga ada di pasaran..



dan bagi yang tak ada masa .. boleh manghantar tempahan..

ni salah satu FB kawan saya yang rajin mengambil tempahan menjahit manik mengikut kehendak pelanggan.. kepada sesiapa yang berminat sila-silalah ye menempah dengan beliau..

>> https://www.facebook.com/sarima.wan.7?fref=ts (Wan Sarima)


Hanya di hujung Jari anda.. :-)


Jom Layan..

..Sumber carian google..














..Jom Belajar Menjahit Manik..

Cara Jahit Manik Teratai


IMG_0801

Langkah-langkah:

1. Lukiskan bulatan. Untuk saiz bunga 9 kelopak ini buat bulatan saiz penutup pen. Saiz ni lebih kecil daripada duit 5 sen. Tapi apabila sudah jadi bunga ia akan kembang dan jadi sebesar duit 10 sen!

IMG_0741IMG_0791 

2. Utk setiap kelopak gunakan 3 labuci besar, 1 labuci kecil dan 2 manik bulat. Cucuk jarum dari bawah kain dan keluarkan jarum di atas garisan bulatan. Masukkan labuci seperti dlm gambar di bawah. Kita guna istilah ni: (terlangkup + terlentang + manik + terlentang + labuci kecil terlentang + manik). Manik yg ke-2 tu kalau tak nak letak pun tak mengapa.

IMG_0746 IMG_0748

3. Kemudian turunkan labuci spt kedudukan ini menghala ke tengah bulatan dan cucuk jarum ke bawah. Keluarkan jarum di sebelah jahitan pertama di atas garisan bulatan.

IMG_0768 IMG_0769

4. Ulangi langkah 2 & 3 sehingga bulatan dipenuhi dengan kelopak labuci. Labuci yang terangkat dan berada di tengah bunga disusun berlapis supaya bulatan terbentuk kemas.

IMG_0771 IMG_0773

5. Utk tengah bunga jahitkan manik pearl. Sekiranya ruang di tengah bunga terlalu besar (cth: saiz bulatan 10 sen) maka elok dijahitkan lagi labuci spt langkah 2 & 3 sehingga semua ruang dipenuhi. Tinggalkan sedikit ruang utk jahit manik pearl pada tengah bunga.

IMG_0800 IMG_0753

Ok…Harap semua dapat memahami langkah-langkah ini. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...