Tuesday 24 September 2013

CABARAN SEORANG SURI RUMAH

Teks: Hayati Shahadan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Memang sebelum ini tidak terfikir yang saya akan menjadi seorang suri rumah sepenuh masa. Tetapi saya sangat-sangat bersyukur kerana di kurniakan seorang suami yang lebih suka saya menjadi suri rumah tangga dan menjaga anak-anak sepenuh masa.. Walau pun sebenarnya saya lebih suka bekerja..

Macamlah nilah lebih kurang gambaran untuk diriku cuma perlu tambah..



3 angel ni.. Mama love UOL :-)


Rutin Harian Seorang Suri Rumah memang penuh 7 hari seminggu untuk memasak, mengemas, menyidai baju, melipat baju, menyerika baju, membasuh bilik air, mengemop lantai, memasak, membasuh pinggan mangkuk, layan makan minum suami dan anak-anak dan melayan kerenah ketiga-tiga angel saya yang pelbagai ragam..rest bila anak-anak tido (kalau ketiga-tiganya tido), masa makan dan bila suami di rumah.. penatnya memang terasa dari masa bekerja.. kadang-kadang tidak cukup tido kerana anak-anak meragam malam-malam, tiada masa bersendirian dan buat apa yang di sukai (hobi) akan tetapi kelebihannya dapat menjaga anak sendiri, melayan kerenah anak-anak, cuti bila-bila masa dan boleh buat jadual sendiri mengikut kesesuaian masa dan tak lupa juga pahala yang menunggu kita.. :-)

Walaupun kerja-kerja di rumah boleh ditangguh-tangguh tetapi ia perlu di bereskan secepat mungkin kerana saya seorang yang rimas berada di tempat yang tidak terurus. Mungkin kerana diri ini tidak reti duduk diam jadi memang busy memanjang. Kadang-kadang kesian juga dekat anak-anak.. mama asyik memasak je.. maklumlah kena masak tiga kali sehari.. :-) .. belum lagi kalau mama leka menjahitkan lagi kesian.. :-) .. Mama akan cuba meluangkan lebih masa untuk anak-anak mama ye.. (nampaknya hobi mama kena tangguh dulu buat sementara waktu).. 

Moga apa pun yang saya buat, Allah s.w.t sentiasa memberkati dan merahmati saya sekeluarga dalam mendidik anak-anak dan membina rumah tangga yang bahagia.. 









No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...